HOTDOC - Η δημοσιογραφία όπως πρέπει να είναι..

Την ώρα που ξόδευαν εκατομμύρια σε «εκλεκτούς», υποχρέωναν τα υπόλοιπα ΜΜΕ να προβάλλουν τα μηνύματα δωρεάν!


Ένα τέχνασμα με αρκετές προεκτάσεις φαίνεται πως είχε επινοηθεί στο πλαίσιο του σκανδάλου με τα κονδύλια για την προβολή του ΚΕΕΛΠΝΟ, το ρόλο του οποίου είχε αποκαλύψει σε ανύποπτο χρόνο το Ηοt Doc. Πρόκειται για τις μεταδόσεις των μηνυμάτων του ΚΕΕΛΠΝΟ δωρεάν από αρκετά ΜΜΕ, την ώρα που επιλεγμένα ΜΜΕ του κέντρου, διαφημιστικές εταιρίες, media shops, εταιρίες προώθησης και δημοσιογράφοι έπαιρναν εκατομμύρια ευρώ για την «προβολή» του ΚΕΕΛΠΝΟ !

Οι επιτήδειοι είχαν φροντίσει ώστε τα μηνύματα του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων να μεταδίδονται από τα υπόλοιπα ΜΜΕ δωρεάν με τη μορφή κοινωνικού μηνύματος. Για να το πετύχουν αυτό, είχαν φροντίσει να πάρουν σχετική έγκριση από το ΕΣΡ, ώστε τα σχετικά σποτ να θεωρούνται «κοινωνικό μήνυμα», και τα υπόλοιπα ΜΜΕ ήταν αναγκασμένα να τα μεταδίδουν δωρεάν!

Την ίδια ώρα, διακινούσαν εκατομμύρια ευρώ, με αδιαφανείς διαδικασίες, για τις ίδιες «δωρεάν» καμπάνιες, με την «ευελιξία» του ΚΕΛΠΝΟ ως νομικού προσώπου, χωρίς ΔΙΑΥΓΕΙΑ και «ενοχλητική» διαφάνεια.

Η περίπτωση της διαφημιστικής που διένειμε δωρεάν σποτ αλλά πήρε 450.000 ευρώ!

Tin-wra-pou-xodefan-ekatommiria-se-eklektous-ipoxrewnan-ta-ipoloipa-MME-na-provalloun-ta-minimata-dwrean1Είναι ιδιαίτερα προκλητικό το γεγονός ότι διαφημιστική εταιρία, που φέρεται να έχει εισπράξει τουλάχιστον 450.000 ευρώ, όπως εμφανίζεται στη σχετική λίστα που δόθηκε στη δημοσιότητα, διένειμε στα επαρχιακά ΜΜΕ εντολές προβολής των μηνυμάτων του ΚΕΕΛΠΝΟ δωρεάν.

Στις σχετικές εντολές είχαν επισυνάψει τη σχετική απόφαση του ΕΣΡ, και έτσι κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί τον πακτωλό εκατομμυρίων, που είχε κρυφτεί πίσω από τα «κορόιδα» που μετέδιδαν δωρεάν τις καμπάνιες…

Όμως δεν είναι μόνο το ηθικό και πολιτικό ζήτημα, που προκύπτει, αλλά και μια ανάγκη διερεύνησης τυχόν ποινικών και αστικών ευθυνών: Πώς είναι δυνατόν ο ίδιος φορέας, που έκρινε ότι η συγκεκριμένη καμπάνια είναι κοινωνικού χαρακτήρα και πήρε και τη σχετική πιστοποίηση του ΕΣΡ, να πλήρωνε ταυτόχρονα εκατομμύρια ευρώ για την προβολή της στα «εκλεκτά» Μέσα;

 

Το τέχνασμα των «κοινωνικών μηνυμάτων»

Tin-wra-pou-xodefan-ekatommiria-se-eklektous-ipoxrewnan-ta-ipoloipa-MME-na-provalloun-ta-minimata-dwrean2Και το ΕΣΡ, όμως, φαίνεται να εξαπατήθηκε. Με σχετική τους αίτηση, ζήτησαν και πήραν από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης την έγκριση για το χαρακτηρισμό των μηνυμάτων ως «κοινωνικών» ώστε να υποχρεώνονται τα ΜΜΕ να τα μεταδίδουν. Προφανώς και το ΕΣΡ δεν γνώριζε ότι για τα ίδια μηνύματα, που είχαν ζητήσει έγκριση, κάποια Μέσα είχαν εισπράξει εκατομμύρια μέσω της πολυδάπανης «εκστρατείας ενημέρωσης» του ΚΕΕΛΠΝΟ.

Η διαδικασία είναι προβλεπόμενη και αφορά διάφορα φιλανθρωπικά σωματεία και οργανώσεις, που προασπίζουν δικαιώματα παιδιών, ευπαθών ομάδων, αλληλεγγύης και θέματα κοινωνικής ευθύνης, φορείς δημόσιας υγείας, ακόμη και πολιτιστικές εκδηλώσεις διαφόρων μικρών δήμων της επαρχίας. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, η αρμόδια επιτροπή του ΕΣΡ, αφού μελετά το αντικείμενο του κάθε φορέα που ζητά το χαρακτηρισμό μηνυμάτων ως «κοινωνικών» και εξετάζει το μήνυμα που υποβάλλεται, εγκρίνει τις σχετικές αιτήσεις σε μια διαδικασία ρουτίνας.

Οι σχετικές αποφάσεις του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης συνοδεύουν τις σχετικές εντολές προβολής προς τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, τα οποία είναι υποχρεωμένα να προβάλλουν δωρεάν αυτά τα μηνύματα. Προκειμένου, μάλιστα, να αποφεύγουν την προβολή τους σε ώρες αιχμής, τα μεγάλα ΜΜΕ φροντίζουν τις πρώτες πρωινές ώρες, όταν δεν υπάρχει διαφημιστικό ενδιαφέρον, να προβάλλουν μαζικά όλα τα κοινωνικά μηνύματα, ώστε να εκπληρώσουν αυτή τους την υποχρέωση.

Η περίπτωση του ΚΕΕΛΠΝΟ ήταν μια από τις συνηθισμένες περιπτώσεις, καθώς πρόκειται για δημόσιο φορέα που χειρίζεται κρίσιμα θέματα δημόσιας υγείας και τα μηνύματα είχαν σαφή χρηστικό χαρακτήρα, ιδιαίτερα ως προς την αποτροπή εξάπλωσης διαφόρων νοσημάτων ή επιδημιών, όπως είχε συμβεί π.χ. με το κουνούπι του Δυτικού Νείλου, τα τελευταία καλοκαίρια.

Η υπόγεια χρηματοδότηση των ΜΜΕ στα χρόνια της Διαύγειας

Tin-wra-pou-xodefan-ekatommiria-se-eklektous-ipoxrewnan-ta-ipoloipa-MME-na-provalloun-ta-minimata-dwrean3Η κρατική διαφήμιση υπήρξε πάντοτε μια μορφή άμεσης και γενναιόδωρης ενίσχυσης των ΜΜΕ στα χρόνια του παλαιοκομματισμού. Τις τελευταίες δεκαετίες, μάλιστα, κάθε φορά που άλλαζε μια κυβέρνηση ή ακόμη και υπουργός, έκαναν την εμφάνισή τους καινούριες διαφημιστικές εταιρίες και media shops, προκειμένου να διαχειριστούν τα τεράστια κονδύλια κρατικής διαφήμισης, συχνά χωρίς ιδιαίτερο αντικείμενο.

Αφού καταστρατηγούσαν τις προβλέψεις του νόμου για διανομή του 30% στην επαρχία, στη συνέχεια χρηματοδοτούσαν κατά κύριο λόγο τα συστημικά ΜΜΕ ή όσα ΜΜΕ είχαν ιδιαίτερες σχέσεις με την εξουσία, ακόμη και αν επρόκειτο για εφημερίδες μερικών εκατοντάδων φύλλων ή ανύπαρκτα ΜΜΕ σε κέντρο και περιφέρεια, που είχαν στενή σχέση με τον εκάστοτε υπουργό. Όταν η κυβέρνηση έπεφτε, οι εταιρίες εξαφανιζόντουσαν και συνήθως άφηναν το λογαριασμό απλήρωτο για τους μικρούς και για τα επαρχιακά ΜΜΕ, που είχαν στο μεταξύ αποδώσει και το σχετικό ΦΠΑ.

Η κρίση, που έφερε μείωση των δαπανών για κρατική διαφήμιση, αλλά και η καθιέρωση της Διαύγειας, ανάγκασε την κεντρική εξουσία να αναζητήσει εναλλακτικούς τρόπους ενίσχυσης των εκλεκτών ΜΜΕ χωρίς αυτό να γίνεται αντιληπτό. Ένας τέτοιος φορέας ήταν το ΚΕΕΛΠΝΟ, που διακινούσε εκατομμύρια σε αχρείαστη προβολή, στο πρότυπο διαφόρων προκλητικών και υπέρογκων χρηματοδοτήσεων για «ημετέρους», που καθιέρωσε τις τελευταίες δεκαετίες το φαύλο πολιτικό σύστημα.

Ο κόσμος έχει την εντύπωση ότι στα χρόνια της κρίσης το «φαγοπότι» της εξουσίας είχε ατονήσει λόγω έλλειψης κονδυλίων. Τελικά αποδεικνύεται ότι, την ώρα που τα λαϊκά στρώματα πλήρωναν βαρύ το τίμημα της κρίσης, οι «πονηροί» εξακολουθούσαν ανενόχλητοι τη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, με νέους, αδιαφανείς τρόπους.

 

 

 

άρθρο που δημοσιεύθηκε στο Hot Doc#82, τον Ιούλιο του 2015

HD-82-cover


Extra Hot άρθρο